کد مطلب: 296579
همزمان با سومين روز از ماه محرم؛
آيين " علم‌گرداني " در ميانکوه برگزار شد
تاریخ انتشار : 1403/04/18
نمایش : 116
همزمان با سومين روز از ماه محرم حسيني آيين سنتي " علم‌گرداني " در روستاي رفن بخش ميانکوه برگزار شد.
به گزارش هفت چشمه؛ شهرستان اردل با آغاز ماه محرم شاهد برپايي آيين هاي ويژه اي است که در روستاها و شهرهاي اين شهرستان با حضور پرشور مردم برگزار مي شود.

اجراي تعزيه، تشکيل هيئتهاي عزاداري، برپايي خيمه، سينه زني و زنجيرزني، علم گرداني، اطعام و نذري دادن به ويژه در شبهاي تاسوعا و عاشورا و شام غريبان از جمله سنتهايي که همه ساله در دهه اول محرم در اين شهرستان برگزار مي شود.

عزاداران حسيني در روستاي رفن منطقه ميانکوه شهرستان اردل، چند روز روز مانده به تاسوعا براي جمع‌آوري نذورات مردم علم گرداني مي‌کنند، ابتدا جمعيتي متشکل از زن و مرد و کودک، مقابل حسينيه محل جمع مي‌شوند و سپس يکي از مردان عزادار، علم را که در جاي ثابتي وسط حسينيه قرار دارد، از زمين بلند مي‌کند و با نوحه سرايي يک مرد مسن، جمعيت به حرکت در مي‌آيد.

مويه خواني رسمي در بين بانوان اين شهرستان است که اکنون در حال منسوخ شدن است. به نحوي که عزاداري زنانه بعداز ظهر ها در منازل و حسينيه ها برگزار مي شود که در اين عزاداري ها خانم هاي اردلي به مويه خواني مي پردازند به اين صورت که هر خانمي يک دوبيتي مرتبط با امام حسين (ع) و فرزندان و يارانش با صداي بسيار حزين مي خواند و ديگري پاسخ مي گويد و بعد از آن با روضه خواني توسط واعظ و دعا مجلس را تمام مي کنند.

انتهاي خبر/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg